Què és i com es pot prevenir l’osteoporosi ?

 

L’osteoporosi és la malaltia òssia més prevalent i afecta més a les dones que als homes.
Es tracta d’un procés no dolorós en què els ossos perden calci, es fan més fràgils. Aquesta disminució de la massa òssia i de la seva resistència mecànica ocasiona que es puguin trencar més fàcilment.L’osteoporosi és la principal causa de fractures en dones després de la menopausa i en persones grans en general.

L’os és un teixit que es va renovant  al llarg de la vida a través d’un procés de formació i destrucció. Amb els anys es va produint un descens de la massa dels ossos. Aquest descens és més gran en les dones després de la menopausa i, a partir dels 70 anys, tant en homes com en dones.

L’osteoporosi es diagnostica amb una prova anomenada densitometria, que ens indica la massa o densitat dels nostres ossos en comparació a la mitjana de la població.

A continuació us donarem unes recomanacions bàsiques que poden ser molt útils com a tractament preventiu:
→ Seguir una alimentació equilibrada rica en calci i vitamina D.
Els aliments rics en calci són: llet, iogurt, formatge, sardines de llauna, peix fregit amb espines, marisc, soja, blat de moro, bledes, espinacs, escarola, mongetes, fruits secs, llegums, olives, mandarines i taronges.
En cas d’intolerància als làctics es poden prendre en petites quantitats o bé substituir-los per aliments no làctics rics en calci.

→ Evitar prendre massa sal o proteïnes, perquè es produeix una eliminació més alta de calci amb l’orina i s’augmenta el risc de tenir pedres al ronyó.

→ La vitamina D és bàsica per tal que el cos pugui fixar calci als ossos. S’obté a través de la pell quan prenem el sol. Amb 15 minuts al dia és suficient. Aliments rics en vitamina D són: la clara d’ou, el peix d’aigua salada i el fetge.

→ Fer exercici físic amb regularitat.
Aconseguirem augmentar la força muscular, la coordinació, l’equilibri i la flexibilitat. És suficient amb 30-60 minuts quatre cops per setmana.
En cas de tenir osteoporosi cal evitar exercicis o activitats on hagi de fer molta força o on els ossos rebin impactes.

→ Evitar el tabac i limitar l’alcohol i el cafè.
El tabac contribueix a l’osteoporosi. L’abús d’alcohol i cafè danya als ossos.

→ Evitar les caigudes.
Quan les persones es fan grans o ja pateixen osteoporosi cal evitar activitats que puguin tenir risc de traumatismes o caigudes (pujar escales per guardar coses altes per exemple). És important fer activitats preventives per evitar riscos: evitar excés de mobles, retirada de catifes, col·locació d’agafadors al bany, utilització de sabates segures i ben agafades al peu, etc.

Esperem que aquests breus consells us siguin d’utilitat.

Fem front a l’osteoporosi: per uns ossos forts i saludables!!!

 

 

 

 

Anuncis
Aquesta entrada s'ha publicat en Medicina de família i etiquetada amb , , , , , , , , , , , , , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s