Potomania: el consum excessiu d’aigua també pot ser perillós

bottles-60477_1280

Foto: Pixabay

Estem acostumats a sentir parlar de trastorns de l’alimentació que fan referència a l’obesitat, la bulímia, l’anorèxia, etc., però n’hi ha d’altres que no per ser poc coneguts, són menys perillosos.

La potomania és un trastorn caracteritzat per un consum excessiu i no controlat de líquids. Es caracteritza per un desig compulsiu de beure aigua en gran quantitat, sense tenir set i amb sensació de plaer. Poden arribar a beure 8-10 i fins a 15 litres d’aigua per dia, depenent de la gravetat del cas.

El consum d’aigua és bo per l’organisme, però lamentablement l’excés pot ocasionar problemes per la salut.

Beure més quantitat d’aigua de la que el nostre cos necessita pot resultar perillós per la salut, perquè pot alterar el correcte funcionament dels ronyons i la composició de la sang, i posar en perill l’equilibri de fluids i electròlits dins l’organisme.

 Quines són les causes?
Molts són els factors que poden ocasionar aquest trastorn, entre ells podem destacar:
– Malalties mentals.
– Trastorns hipotalàmics (és on es troba el centre que regula la set).
– Diabetis Mellitus.
– Malalties renals cròniques.
– Alguns medicaments.

S’han registrat episodis de potomania en persones que volen baixar de pes bevent un consum exagerat d’aigua, d’aquesta forma pretenen “enganyar a l’estómac” omplint-lo amb aigua en lloc de menjar. També s’han detectat casos en atletes d’alt rendiment, que consumeixen més litres d’aigua dels que el seu organisme necessita, per evitar una deshidratació.

 Quines són les conseqüències?
Si la potomania es manté durant temps, la funció renal es pot veure afectada i les conseqüències poden ser greus. Podem mencionar les següents:
– Rampes musculars, a causa de la dilució del sodi i del potassi.
– Hiponatrèmia, concentració baixa del sodi en sang.
– Nàusees.
– Letargia, cefalees.
– Convulsions.

El tractament variarà segons quina sigui la causa de la potomania.
Per concloure direm que l’aigua és el component més abundant del cos humà, fins al punt de representar més de la meitat del pes corporal.

→ Una bona manera de calcular el líquid que hem de beure és aportar un litre d’aigua per cada 1.000 kcal. consumides (si parlem d’una mitjana de consum de 2.000 kcal./dia, d’aquí obtenim els famosos “dos litres diaris”.
→ Si estem exposats a la calor, s’ha d’augmentar la ingesta de líquids.
→ En el cas de practicar algun esport, també la ingesta de líquid ha de variar segons la intensitat de l’exercici.

Actualment s’ha vist que el nombre de persones addictes a l’aigua ha augmentat de forma significativa, ja que en la societat actual es té molt en compte l’aspecte físic. Es pren aigua per una obsessió per la salut fins que aquest hàbit es torna incontrolable i es fa de forma compulsiva i sense control.

Anuncis
Aquesta entrada s'ha publicat en Infermeria, Medicina de família i etiquetada amb , , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s