Tòpics i mites al voltant de les dietes

Cada dia proliferen més les dietes miraculoses en blogs, revistes femenines i algunes clíniques d’aprimament.
Totes aquestes informacions contribueixen a crear mites i tòpics al voltant de certs aliments comuns en la nostra dieta que, en general no tenen cap base científica però s’arrelen al nostre subconscient.

 · Els hidrats de carboni a la nit són dolents.
Pensar que els hidrats de carboni (pasta, arròs, pa, etc.) són dolents a la nit. És fals i no té cap fonament. Hem d’ingerir tot tipus d’aliments durant tot el dia, especialment en el menjar principal, simplement no cal abusar de cap d’ells.
El que no s’ha de fer és saltar-se cap àpat, perquè en arribar l’hora de sopar es té molta gana i no es controla el que es menja.

· Beure aigua durant les menjades engreixa.
El nostre cos necessita líquid al llarg de tot el dia i no importa el moment en què s’ingereixi. L’aigua no aporta calories.
Cal estar ben hidratat i especialment la gent gran, que de vegades s’obliden de beure.

· Els làctics i la llet senten malament durant l’horari nocturn.
Això no és cert, a excepció de les persones que tinguin intolerància.
Els làctics cal incloure’ls a la dieta diària, cadascú a la vostra manera preferida.

 · La fruita no s’ha de prendre mai com a postres.
Aquest és un mite molt estès que també manca de fonament, L’aportació energètica no interfereix en l’ordre en què s’ingereixin els aliments.
L’ideal és prendre cinc racions al dia de fruites i verdures.

· Consumir ous no és sa i produeix colesterol.
Hi ha hagut èpoques en què es recomanava limitar el consum d’ous per l’aportació de colesterol en el rovell. Actualment hi ha un consens  què la quantitat de colesterol a cada ou no és excessiva per la majoria de la població, i les proteïnes en la clara son de tan alta qualitat biològica que els beneficis són molt grans.

 · Les llenties, la gran Font de ferro.
Les llenties com la resta de llegums, tenen quantitats significatives de ferro, però l’organisme no assimila molt bé el ferro d’origen vegetal, assimilem millor el ferro que procedeix de productes animals, com la carn, peix o els ous.
Els experts recomanen acompanyar els llegums amb una amanida amb oli d’oliva i llimona i, de postres fruita rica en vitamina C, que ajuden a absorbir el ferro d’origen vegetal.

· Els productes integrals i “light”, més saludables.
Els productes integrals, tenen una aportació més gran de fibra, que és beneficiosa per tothom.
Pel que fa als aliments “light”, no és necessari consumir cap d’ells, si consumim les quantitats recomanades de productes normals.

· Millor frescos que congelats.
Aquesta és una altra creença falsa. Si disposem d’un aliment fresc, tindrà unes propietats (aroma, textura.. ) que no tenen els congelats, però des del punt de vista nutricional, si la conservació del producte està ben feta i es respecta la cadena del fred, els aliments congelats tenen les mateixes propietats que els frescos.
Diferent és el cas dels preparats congelats, que tenen una elaboració amb greixos afegits gens recomanables.

· El pa engreixa perquè té calories.
El què engreixa és el consum excessiu. El pa en si aporta calories, però també hidrats de carboni complexos i molt bons per la dieta.
Per concloure direm que hi ha mites molt arrelats en el saber popular i és molt complicat desmuntar, queda molt per fer en l’educació alimentària.
Si seguim una alimentació variada i equilibrada, repartida al llarg de tot el dia, amb un exercici físic moderat no tindrem cap problema de salut relacionat amb l’alimentació.

 

Advertisements
Aquesta entrada s'ha publicat en Infermeria, Medicina de família, Pediatria i etiquetada amb , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.