Quina quantitat d’aigua hem de beure al dia?

L’aigua és el nutrient més abundant del cos i el més important, ja que  està implicada en gairebé tots els processos corporals i és necessària per a totes les funcions de l’organisme.

L’organisme humà està constituït majoritàriament per aigua, que exerceix funcions vitals, per la qual cosa és fonamental per una correcta hidratació mitjançant una ingesta adequada.

El nostre cos pot resistir dies sense ingerir aliments, però no pas sense ingerir aigua.

És difícil establir la quantitat d’aigua que una persona ha de beure diàriament, ja que les necessitats poden variar en funció de diferents factors, com l’activitat física, el clima, l’edat i el sexe, entre altres.

El consum recomanat d’aigua per a les persones adultes sanes és entre 2 i 3 litres d’aigua al dia. D’aquesta quantitat, entre el 75 i el 80% ha d’obtenir-se de les begudes (principalment aigua, llet, sucs, infusions, brous, etc.), mentre que el 20 o 25% restant ha de procedir d’aliments com la fruita i les verdures.

 Necessitem aigua per:
→ poder eliminar les toxines del cos.
→ produir enzims.
→ mantenir la salut de la pell, del cabell i dels òrgans.
→ ajudar al cos a absorbir les vitamines, minerals i sucres naturals.
→ regular la temperatura corporal.
→ aportar oxigen i nutrients a totes les cèl·lules del cos.
→ ajudar a transformar el menjar en energia.

Hem d’estar ben hidratats perquè en transpirar, el nostre cos perd aigua i sals minerals. El 99% de la nostra suor és simplement aigua, però també minerals, com el sodi, el potassi, el magnesi i el ferro.

No hem d’esperar a tenir sensació de set per beure aigua, ja que aquest símptoma és una característica pròpia de la deshidratació.
Cal tenir en compte que cada persona, segons l’edat i els seus hàbits de vida, tindrà unes necessitats d’hidratació diferents.

En el cas de les persones grans, és fonamental el consum d’aigua, ja que amb l’edat es produeixen canvis en la funció renal i una disminució important de la sensació de set.
La deshidratació es produeix quan la pèrdua d’aigua és d’un 5% del pes corporal.
Els símptomes de la deshidratació són set intensa, cansament i rampes musculars. D’altres són cos sec i calent, vòmits, desorientació, orina escassa, globus oculars enfonsats o taquicàrdia i, si la deshidratació és greu, hipotensió.

En qualsevol cas, el que cal tenir en compte és que quan perdem gran quantitat de líquid – sigui per la pràctica d’esport o per algun procés diarreic- no tan sols és necessari reposar el líquid, sinó que són necessaris els ions i sals minerals que també ens fan falta per a l’equilibri del nostre cos.

Per tant, l’abstinència de líquids durant l’activitat física és una pràctica errònia. L’esportista ha de beure durant els entrenaments encara que no tingui sensació de set.

L’aigua és vida, l’aigua és qualitat de vida.

Anuncis
Aquesta entrada s'ha publicat en Infermeria, Medicina de família, Pediatria i etiquetada amb , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.