La Dieta Mediterrània

frutas-y-verduras-con-vitamina-e[1]

Foto: Pedro Valle Luna (Flickr)

Avui es commemora el dia Mundial de l’Alimentació.

Per tenir una bona salut és necessari seguir una dieta equilibrada. Una de les més recomanades és la dieta mediterrània. Els seus beneficis estan àmpliament documentats.

En 2010 l’UNESCO va decidir inscriure-la a la Llista representativa del Patrimoni Cultural Immaterial de la Humanitat.

DECÀLEG DE LA DIETA MEDITERRÀNIA

  1. Utilitzar oli d’oliva com a principal greix d’addicció. És un aliment ric en vitamina E, beta-carotens i àcids grassos mono-insaturats, que li donen propietats cardio-protectores.
  2. Consumir aliments d’origen vegetal en abundància (fruites, verdures, hortalisses  llegums i fruits secs). És important consumir 5 racions de fruita i verdura al dia. Tenen un alt contingut en antioxidants i fibra, que poden contribuir a la prevenció d’algunes malalties cardiovasculars i alguns tipus de càncer.
  3. Consumir diàriament pa i aliments procedents dels cereals (pasta, arròs..). Ens aporten part de l’energia que necessitem per les activitats diàries.
  4. Aprofitar els productes de temporada i utilitzar aliments frescos i poc processats.
  5. Consumir diàriament productes làctics, principalment iogurts i formatges. Són font de proteïnes d’alt valor biològic, minerals (calci, fòsfor, etc) i vitamines. El consum de llets fermentades (iogurt …) ajuda a millorar l’equilibri de la micro-flora intestinal.
  6. Consumir carn vermella  i carns processades (embotits) amb moderació i preferiblement  magres. S’ha d’evitar el consum excessiu de greixos animals.
  7. Consumir peix en abundància i ous amb moderació. Es recomana menjar  peix blau com a mínim un o dos cops per setmana . Els ous contenen proteïnes de molt bona qualitat, greixos i moltes vitamines i minerals.
  8. La  fruita fresca hauria de ser les postres habituals.  També és una bona alternativa a mig matí i com a berenar.  Els dolços i pastissos s’haurien de consumir ocasionalment.
  9. L’aigua és la beguda per excel·lència. El vi s’ha de prendre amb moderació i durant els àpats.
  10. Realitzar activitat física regularment és tan important com menjar adequadament. Mantenir-se físicament actiu és molt important per mantenir una bona salut.

Voleu saber si seguiu una Dieta mediterrània? Ho sabreu si contesteu aquest test

Per a més informació:

Fundación Dieta Mediterránea

Receptes saludables

Anuncis
Aquesta entrada s'ha publicat en Infermeria, Medicina de família, Pediatria i etiquetada amb , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s