T’ajudem a dormir bé

Quan dormim es produeixen una sèrie de modificacions bioquímiques, hormonals, metabòliques i de temperatura. Aquestes són imprescindibles pel correcte funcionament del nostre cos quan estem desperts.

Au creux de mon rêve

Foto: birdyphage (Flickr)

La son té diverses funcions:

  • Restauració i/o regulació fisiològica del nostre organisme.
  • Regulació de la temperatura corporal.
  • Desenvolupament del nostre cervell.
  • Facilita l’aprenentatge.
  • Consolida la memòria.

La necessitat d´hores de son varien durant la vida, els adults 7-8 hores, a partir dels 70 anys unes 6 hores aproximadament.

CONSELLS BÀSICS PER MANTENIR UNS HÀBITS DE SON CORRECTES 

  • Es recomana practicar exercici físic (millor durant el dia i primera hora de la tarda).
  • Prendre una exposició adequada de llum solar durant el dia.
  • Mantenir activitat mental/intel.lectual durant el dia.
  • Evitar l’estrès (cada dia dedicar un moment a pensar, ordenar les coses tranquil.lament, aprendre a establir prioritats, etc).
  • Seguir un horari regular per anar a dormir i per despertar-se (es tingui activitat laboral o no).
  • El sopar és recomanable que sigui lleuger, no s´ha d´anar a dormir amb gana. Evitar els cítrics (activen el sistema nerviós) i estimulants (refrescs de cola, té, cafè i xocolata).Es poden prendre infusions (valeriana, til.la,etc) o un got de llet calenta.
  • No ingerir begudes alcohòliques.
  • No fumar.
VullDormir-NoPucDormir

Foto: #ecs# (Flickr)

  • Utilitzar tècniques de relaxació, ioga…
  • Abans d’anar a dormir realitzar una rutina d’activitats que relaxin (escoltar música suau, llegir un text senzill, prendre un bany calent durant uns 10 minuts,etc).
  • Utilitzar roba còmoda per dormir.
  • L’habitació ha d´estar a una temperatura agradable (18-20ºC). Evitar sorolls i llum excessiva, tenir en compte que certs aparells elèctrics, com els despertadors, poden dificultar la son.
  • En  anar al llit cal evitar pensar en problemes (s´han de guardar pel dia següent), no pensar si dormirem o no ja que simplement això produeix insomni.
  • Si no podem dormir intentar no posar-se nerviós. Aixecar-se a realitzar una activitat neutre (p. exemple: caminar una mica) i, en uns minuts, tornar al llit. No fer activitats pesades. Evitar activitats que ens produeixin un augment de l´activitat mental o que ens alterin.
  • La migdiada no està  contraindicada però ha de ser breu (15-25 minuts), en cas contrari resta son a la nit i disminueix l´activitat que fem després. Evitar fer-la al llit (pel procés digestiu i reduir la durada).

Recordeu: No prendre medicaments per dormir si no és necessari i, si cal, sempre sota la supervisió i consell d´un metge i infermera.

Advertisements
Aquesta entrada s'ha publicat en Infermeria, Medicina de família i etiquetada amb , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s